דפים

יום שישי, 21 בנובמבר 2014

ניהול מוצר בעולם האג'ייל


מהי ההשפעה של המעבר לתהליכים אג'יליים על מנהל המוצר? האם עליו לבצע התאמות כלשהן  או שמא ההשפעה הינה על צוותי הפיתוח בלבד?

תפקיד מנהל המוצר בעולם התהליכי (waterfall) התמקד בהגדרת דרישות נכונה (זו המותאמת לצרכי השוק) עבור צוותי הפיתוח. נוכחותו בשלב התכנון (design) הייתה נדרשת, אך הלכה והתמעטה ככל שהתקדם תהליך הפיתוח עצמו. למעשה בנקודת הזמן בה צוותי הפיתוח נלחמו על היכולת לעמוד בדרישות המוצר, תחת אילוצי הפרויקט (זמן, תקציב, וכד') היו מעיניו של מנהל המוצר נתונות לאיסוף הדרישות לגרסת המוצר הבאה. כל שנותר לו לעשות הוא לסמוך ולקוות כי ההבטחות שניתנו בתחילת הגרסה (ע"י קבוצת הפיתוח) יתממשו.

אז זהו, שבעולם התהליכי, הבטחות קבוצת הפיתוח במרבית המקרים (מעל 80%) לא התממשו במלואן.
אז מה השתנה במעבר לעולם האג'ילי?
חשוב להבין כי התפיסה האג'ילית מתמקדת בהגדרת פתרונות אשר נועדו להתאים את תהליך הפיתוח למציאות החדשה. 
(הרחבה בנושא ניתן למצוא כאן).
לכאורה למנהל המוצר אין כל עניין (ובטח שלא השפעה) על החלטת קבוצת הפיתוח לעבוד במתודולוגיה זו או אחרת.
אך כפי שאציג במאמר, הבנה והתאמה מצד מנהל המוצר למתודולוגיית האג'ייל היא קריטית להצלחת התהליך.

Benefits
מהם הדברים העיקריים אותם מרוויח מנהל המוצר מהמעבר למתודולוגיית אג'ייל?
1. Agility (גמישות) ­­ - היתרון המשמעותי שאותו מקבל מנהל המוצר, הינו התמקדות צוותי הפיתוח בתכולות קצרות בכל פעם (ספרינטים). למנהל המוצר ישנה עתה את הגמישות בתעדופי תכולה, הוספה או הסרת תכולה עוד במהלך תהליך הפיתוח עצמו.
2. Value (ערך) – צוותי אג'ייל אשר מפתחים מוצר בצורה נכונה, מפרקים את התכולה בצורה כזו אשר מספקת תוצר עובד (חלקי) בכל ספרינט (נקרא גם Potentially Shippable Product) ובכך, מתקיים יחס ישיר שככל שהפיתוח מתקדם ערך המוצר מתקדם
3. Validation (ולידציה) – הנקודה האחרונה אותה בחרתי לציין הינה זכות הוולידציה. בסיום כל ספרינט נדרש מנהל המוצר לאשר (או לדחות) את התוצר החלקי אשר בוצע עד כה. בצורה זו הוא יכול לראות כיצד יראה התוצר הסופי, וכיצד יתפקד כבר בשלבים מוקדמים של הפיתוח. פידבק חוזר זה הוא חשוב מאין כמותו לתאום הציפיות בין מנהל המוצר לבין צוות הפיתוח.

מנהל המוצר זוכה לקבל את המוצר הנכון בזמן הנכון  - " The right products at the right time"

Investments
ברוח האמרה "אין דבר אשר מקבלים בחינם" גם מנהל המוצר צריך להשקיע ולהתאים את עצמו למתודולוגיה. 
מספר נקודות עיקריות  –
1. Product Owner – במתודולוגיית אג'ייל, הקשר בין צוות הפיתוח ללקוח (מנהל המוצר) הינו בין החשובים ביותר. לשם כך הוגדר במתודולוגיה בעל תפקיד בשם product owner אשר מטרתו להיות בקשר רציף עם צוותי הפיתוח (לשם תעדופים, הבהרות, אישור פתרונות וכיו"ב.)
היכן זה תופס את מנהל המוצר ?
אם בעבר לאחר שלב התכנון יכל מנהל המוצר להתנתק מהגרסה, ולהשקיע בתעדופים אחרים, הרי שעתה הוא נדרש להשקיע חלק ניכר מזמנו בגרסה העכשווית.
2. Content Commitment – המתודולוגיה האג'ילית מתבססת על התקדמות על פי ערך (value) ולא על פי תוכנית (Plan). כתוצאה מכך הצוות אינו יכול להתחייב כבר בתחילת הדרך על התכולה כולה, דבר שפוגע ביכולת התחייבות מנהל המוצר כלפי לקוחות הקצה \ הנהלה. כיצד פותרים סיטואציה זו ?
על מנהל הפרויקט לחלק את תכולת המוצר לתכולות מתועדפות וקטנות יותר (לדוגמא - חייב, רצוי, אופציונאלי, וכד'). בצורה זו יקל על צוות הפיתוח להעריך אם הוא יסיים את עדיפות 1\2\3 בצורה מלאה או חלקית. צריך לזכור שגם בעולם התהליכי (waterfall) הבטחות לתכולה מלאה בזמן ובתקציב לא מולאו..
3. User Stories based Requirements – בעולם התהליכי, מסמך הדרישות נכתב בתצורה אשר אפיינה את העבודה בצוותים מקצועיים. דהיינו – כל פרק במסמך תאר את הדרישות הנדרשות מצוות מסוים (כגון - DB, GUI, Logic etc’ ..) . צוותי האג'ייל הינם הטרוגניים הם מתקדמים בצורה רוחבית לאורך דרישות המוצר. על כן בהתאמה יש לשנות את מבנה הדרישות לצורה של User Stories המתאר סיפור פונקציונאלי ואינו ממוקד רכיב זה או אחר במוצר.

בחזרה לשאלה מדוע ההבנה וההתאמה של מנהל המוצר למתודולוגיית האג'ייל הינה קריטית?
חוסר התאמת ה requirements  יגרום לכך שצוות הפיתוח ישקיע זמן רב בהפיכת הדרישות ממסמך ה requirements ל Stories. חוסר זמינות מנהל המוצר לצוות הפיתוח עבור הבהרות, וולידציה, וכיוב', עלולה לגרור תוצר שאינו עולה בקנה אחד עם דרישות מנהל המוצר אשר מאובחן בזמן מאוחר יחסית לתהליך הפיתוח. וכיו"ב..

שורת סיכום
האם אלו כל הפרות / השקעות הנדרשות ממנהל המוצר? בוודאי שלא. בתהליך אג'ילי נכון יש לבצע בדיקה והתאמות נדרשות אל מול מנהל המוצר לאורך התהליך כולו, בדיוק כפי שמבצעים תהליכי הפקת לקחים ברמת הצוות (Retrospective meetings). יחד עם זאת אין ספק כי ההחזר על ההשקעה (ROI) הינו גבוה.

יוגב טל, PMP
Project Manager & Agile Mentor



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה