דפים

יום שני, 22 ביולי 2013

Motivate your agile team


במרבית הארגונים בהם התבצעה הטמעה מוצלחת של תהליכים אג'יליים ניתן לזהות תוך זמן קצר (כ 2-3 ספרינטים) פירות מדידים של שיפור בתפקוד הצוות, באיכות התוצר, וביכולת לייצר ע"ב קצב קבוע.

הצוותים נכנסים לשגרה אשר נראית בתחילה מאתגרת ומחדשת, אך לאחר זמן מה שגרה זו הופכת לעיתים קרובות להיות שוחקת, וחד-גונית.
כיצד ניתן לשמר את העניין ואת המוטיבציה של הצוות מבלי לפגוע בעקרונות האג'ילים?
מספר דוגמאות פשוטות אך יעילות.


עבודה בזוגות (pair programming)
יעילות העבודה בזוגות הוצגה עוד לפני שיטת ה Scrum, ע"י מתודולוגיה בשם Extreme Programming.
בבסיס הרעיון נמצאת ההנחה (המוכחת) שפעילות שני מפתחים על משימה תעשה במרבית המקרים בצורה יעילה הרבה יותר מאשר אם כל אחד היה מבצע את משימתו הוא.
אימוץ שיטה זו תיצור גיוון הן ברמת אופי העבודה, והן ברמת השותפות בין המפתחים אשר מאפשר התאמות שונות (מפתח צעיר-וותיק, חוזק ידע, וכו' ..) ויכולה להשתנות מספרינט אחד לשני.

הגרלת משימות
אחד מעקרונות השיטה האג'ילית מדבר על ניהול מתחם הנקרא Sprint backlog. במתחם זה נמצאות המשימות שעדיין לא בוצעו ע"י הצוות, ברמה מתועדפת. מפתח אשר סיים את משימתו, אמור למשוך את המשימה הבאה מתוך מתחם זה על פי סדר התעדוף המוגדר (למעט צוותים אשר פועלים ע"ב WIP)
לעיתים קרובות בשל לחצי הזמן ומגבלות הספרינט יבחר המפתח את המשימות אשר נמצאות בתחום "הנוחות" שלו, דהיינו – משימות באזורים המוכרים לו ביותר ואשר יאפשרו התקדמות מהירה בתוצר.
אחד הגיוונים שניתן להוסיף לשלב זה הוא ביצוע הגרלה. מפתח אשר אמור להתחיל משימה חדשה, יקבל אותה מה scrum master בצורה אקראית. רמת האתגר וההתמודדות עם תחומים חדשים יכולים לתרום לעניין ולגיוון המדובר.

פתקים "לבנים"
ראשית הגדרה : פתקים "לבנים" – הם פתקים אשר אין עליהם משימה בשלב התכנון ונועדו לשרת את הצורך בקידום משימות תשתיתיות בנוסף למשימות השוטפות (האחרונות – מקדמות במרבית המקרים רק דרישות לקוח. ניתן לקרוא בהרחבה בנושא במאמר קודם שלי בשם אפקט האג'יל )
אז איך הדבר נעשה ?
נקודת הפתיחה הינה בהגדרת יעדים תשתיתיים למוצר, בניתוח ראשוני (high level) של אזורי פיתוח נדרשים, ובחלוקת תחומי האחריות למפתחים (משתלב מצויין עם יעדים חצי שנתיים)
בתכנון הספרינט – מוקצה זמן עבור קידום משימות תשתיתיות אלו, אך בשל הרצון לשמור על אג'יליות, הפתקים נשארים 'לבנים' בשלב זה במתחם ה Sprint backlog
במהלך הספרינט, מקצה ה scrum master את הפתקים הלבנים למפתחים ע"ב שיקולים קונקרטיים לסטטוס ההתקדמות. שיקולים אלו ינועו בין – זמינות המפתח, סטטוס המשימה התשתיתית שלו, או הצורך לקדם תשתית זו או אחרת על פני האחרות.
בצורה זו נוכל לייצר גיוון במשימות, תוך שמירה על עיקרון הגמישות.

שורת סיכום
בדומה לתחומים רבים אחרים, נושא ה maintenance הוא תחום אשר יש לתת עליו את הדעת.
בשיטות האג'יליות הדבר קשור למסגרת המחזורית של פעילות הצוות.
עד מתי ממשיכים את התהליך?  והאם זה מתאים לכל אחד?
אין כאן תשובת בית-ספר, ההתאמה והמיצוי של שיטה זו או אחרת הן סובייקטיביות וקשורות לאופי הפעילות כמו גם אופי הצוות.


בהצלחה !

*אם יש לכם תהיות והתלבטויות הקשורות לייעוץ והכוונה בנושא –
צרו קשר – yogev05.t@gmail.com


יוגב טל, PMP



בחזרה לעמוד הבית - מרעננים את הפיתוח


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה